Dersin Adı | Optimizasyon III |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
IE 353 | Güz | 2 | 2 | 3 | 8 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | ||||||||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeAnlatım / Sunum | ||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bütün sektörlerin hemen hepsinde yer alan sistemlerin ve süreçlerin bir çoğu doğası gereği rassaldır. Bu dersin amacı, öğrencilere farklı işletmelerdeki sistemleri ve süreçleri iyileştirmek için rassal süreçler ve modeller ile ilgili gerekli analitik yenetekleri ve bilgiyi vermektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin ana konuları, rassal süreçler ve özel bir çeşidi olan Markov zincirlerini, kuyruk teorisini, envanter teorisini ve ayrıca olası gerçek hayat uygulamalarıdır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Olasılık tekrarı | Ross-Bölüm 1 |
2 | Kesikli, Sürekli Rassal Değişkenler | Ross-Bölüm 2 |
3 | Beklenen Değer, Koşullu Olasılık ve Koşullu Beklenen Değer | Ross-Bölüm 3 |
4 | Rassal Süreçler ve Markov Zincirleri | Winston-Bölüm 17, Hillier & Lieberman-Bölüm 16 |
5 | Markov Zincirleri | Winston-Bölüm 17, Hillier & Lieberman-Bölüm 16 |
6 | Markov Zincirleri | Winston-Bölüm 17, Hillier & Lieberman-Bölüm 16 |
7 | Markov Zincirleri | Winston-Bölüm 17, Hillier & Lieberman-Bölüm 16 |
8 | Markov Karar Süreçleri | Winston-Bölüm19.5, Hillier & Lieberman-Bölüm 19 |
9 | Sürekli zaman Markov zincirleri | Ross, Bölüm 6, Hillier & Lieberman-Bölüm 16.8 |
10 | Kuyruk Teorisi: Terminoloji, Temel yapı | Winston-Bölüm 20, Hillier & Lieberman-Bölüm 17 |
11 | Kuyruk Teorisi: Üssel dağılımın rolü, Doğum Ölüm Süreci | Winston-Bölüm 20, Hillier & Lieberman-Bölüm 17 |
12 | Kuyruk Modelleri | Winston-Bölüm 20, Hillier & Lieberman-Bölüm 17 |
13 | Kuyruk Modelleri | Winston-Bölüm 20, Hillier & Lieberman-Bölüm 17 |
14 | Kuyruk Modelleri | Winston-Bölüm 20, Hillier & Lieberman-Bölüm 17 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | [1] Sheldon Ross, Introduction to Probability Models, 12th edition, Academic Press, 2019.ISBN: 978-0-12-814346-9. [2] Wayne L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, (International Student Edition), 4th Edition, Brooks/Cole, 2004. ISBN: 0-534-42362-0 [3] Frederick S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, 10th Edition, 2010 Mc GrawHill, ISBN: 9780071267670 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | [4] Sheldon Ross. A First Course in Probability. Fifth Ed., Prentice Hall, Ltd., 1997. [5] D. C. Montgomery and G. C. Runger. Applied Statistics and Probability for Engineers. 3th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2003. [6] Hwei Hu. Probability, Random Variables, and Random Processes. 2nd Edition, Schaum's Outlines, McGraw-Hill, 2010. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 15 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 15 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 36 | |
Toplam | 240 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Endüstri Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yapar. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Endüstri Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ilişkili konularda bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Endüstri Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest